Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Rezidenta in strainatate

Rezidenta in strainatate #21216

Care sunt pasii de urmat pentru obtinerea dreptului la rezidenta in strainatate, in cazul persoanelor cu dizabilitati?

  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan, ionelbornea

Rasp: Rezidenta in strainatate #21226

Nimeni nu stie... :whistle: Iata ce am gasit pentru Spania

Cei plecati la munca in Spania de cel putin un an pot sa-si cheme si membrii familiei

Persoanele care au rezidat legal in Spania de cel putin un an si au autorizatie de rezidenta pentru inca un an, pot beneficia de dreptul ca membrii lor de familie sa rezideze legal pe teritoriul tarii, informeaza un comunicat al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Persoana care doreste sa obtina acest lucru trebuie, intr-o prima faza, sa formuleze o cerere catre autoritatile competente din Spania pentru obtinerea autorizatiei de rezidenta. La aceasta cerere el are obligatia sa ataseze copia documentului prin care se atesta relatia de familie in care se afla cu membrul familiei cu privire la care se refera cererea de reintregire (daca este cazul, se precizeaza si varsta si dependenta financiara a persoanei care se va alatura familiei solicitantului), copia pasaportului, copia autorizatiei de rezidenta prelungita sau a celei vechi, la care se adauga cererea pentru prelungirea acesteia (cu stampila de inregistrare aplicata), adeverinta care sa dovedeasca faptul ca solicitantul dispune de un loc de munca sau de mijloacele necesare de intretinere suficiente pentru a se ingriji de persoana care se va alatura familiei sale (trebuie consemnat si numarul asigurarii de sanatate in cazul in care aceasta nu este acoperita de asigurarea sociala), un document prin care solicitantul dovedeste ca dispune de o locuinta care poate satisface nevoile familiei intregite si, in speta, nevoile persoanei care se va alatura familiei (pentru acest document strainul trebuie sa adreseze intai o cerere primariei sau prefecturii respective. In cazul in care nu este vizitat la domiciliu, in termen de 15 zile, de un functionar al primariei, se poate adresa unui notar public), o declaratie pe proprie raspundere ca nu traieste in concubinaj cu altcineva pe teritoriul Spaniei, in cazul in care persoana care se va alatura familiei este sot/sotie.

Autoritatea competenta spaniola analizeaza cererea si documentele anexate, apoi urmeaza sa comunice in scris solicitantului hotararea sa. Daca cererea este respinsa, comunicarea va cuprinde motivele si argumentele cu privire la aceasta decizie. Daca cererea va fi admisa, autoritatea competenta va emite persoanei care se va alatura familiei o autorizatie de rezidenta temporara, care este conditionata, in sensul ca va intra in vigoare doar dupa ce persoana respectiva va obtine viza corespunzatoare si va intra in Spania.

Ruda care se va alatura familiei trebuie sa depuna documentul de solicitare de viza la consulatul spaniol din Romania, impreuna cu datele de contact. Acest document trebuie depus la consulat intr-un termen de doua luni dupa primirea comunicarii privind solutionarea pozitiva a cererii de rezidenta, obtinuta in virtutea reintregirii familiale.

Intr-un termen de doua luni dupa obtinerea vizei, membrul de familie care se va alatura familiei trebuie sa soseasca in Spania. In termen de o luna de la sosirea in Spania (si a insotitorului solicitant, daca e vorba de un copil minor) trebuie depusa la Oficinas de Extranjeros (Birourile pentru Straini) de pe langa Ministerul de Interne, sau la Comisarias de Policia (Comisariatele de Politie), in functie de domiciliul solicitantului, cererea prin care se va solicita rezidenta prin procedura de reintregire familiala, la care se adauga toate documentele necesare. Cererea trebuie solutionata intre-un interval de maxim 2 luni de zile.

De aceasta procedura pot beneficia urmatoarele categorii de persoane: sot/sotie, copiii ambilor parinti sau ai unuia dintre soti, inclusiv cei adoptati, care sunt sub varsta de 18 ani sau sunt invalizi (cand copiii apartin numai unuia dintre soti, acesta trebuie sa faca dovada ca nu e privat de dreptul de a exercita drepturile parintesti), parintii sotului/sotiei, cand acestia se afla in grija si intretinerea sa. In acest scop, va trebui facuta dovada faptului ca timp de un an au fost transferate de solicitant mijloace de intretinere, prin documente care sa ateste dependenta lor financiara.

Rudele cu privire la care se solicita autorizatia de rezidenta, cand se solicita accepta solicitarea de reintregire familiala, vor obtine o autorizatie de rezidenta cu o durata egala cu perioada de valabilitate a tarjetei de rezidenta a persoanei care a solicitat reintregirea.
Exista anumite cazuri in care se poate obtine autorizatia de rezidenta independenta. Astfel, sotul/sotia care s-a alaturat familiei va putea obtine o autorizatie de rezidenta independenta abia atunci cand va obtine o autorizatie de a munci, sau cand a rezidat legal in Spania 5 ani. Sotul/sotia care s-a alaturat familiei va avea dreptul de a depune cererea pentru obtinerea autorizatiei de rezidenta independenta in situatia in care s-a rupt legatura matrimoniala prin care s-a obtinut aceasta rezidenta si poate dovedi ca este independent din punct de vedere financiar si a rezidat legal in Spania cel putin 2 ani, in cazul in care a fost victima violentei domestice, dar va trebui sa prezinte ordinul de protectie dispus de instanta in favoarea acesteia, sau in caz de deces al posesorului de rezidenta care a solicitat reintregirea.
Copiii care au obtinut rezidenta in virtutea dreptului de reintregire familiala vor obtine o autorizatie de rezidenta independenta atunci cand ajung la majorat si obtin o autorizatie pentru a munci.

Sotii sau copiii studentilor sau celor care frecventeaza cursuri de pregatire, inclusiv al celor care poseda viza de studii, pot solicita autorizatie de rezidenta pentru reintregirea familiei.
In cazul in care solicitantul procedurii de reintregire familiala este cetatean al Spaniei sau al uneia din tarile membre UE, cum ar fi cazul casatoriilor mixte, procedura este cu totul diferita. Prima faza, referitoare la depunerea cererii de rezidenta in Spania, nu exista. Persoana care se va alatura familiei va trebui sa depuna documentul de solicitare de viza la Consulatul spaniol din Romania. Cu viza aplicata pe pasaport, odata ajuns pe teritoriul Spaniei, strainul trebuie sa isi depuna actele pentru eliberarea documentului de rezidenta, care va fi emisa cu termen de valabilitate 5 ani. Aceasta categorie de rezidenta da dreptul de a rezida si munci in conditii de egalitate cu cetatenii statelor membre UE. Autorizatia ulterioara, dupa prelungire, va fi cu statut de rezidenta permanenta.

Pentru prelungirea actelor de identitate ale persoanelor alaturate familiei trebuie depusa o cerere, in termen de 60 zile inaintea expirarii termenului de valabilitate a cartii de rezidenta. La aceasta cerere se vor anexa documentele prin care se atesta ca persoana care s-a alaturat familiei dispune de un loc de munca sau de mijloace suficiente pentru intretinerea familiei. In cazul in care, in termen de 3 luni de la data inregistrarii cererii, persoana interesata nu primeste raspuns, cererea se considera ca fiind aprobata (in sensul ca rezidenta existenta se considera valabila pana la primirea raspunsului, chiar daca isi depaseste perioada de valabilitate).

Daca raspunsul la solicitare este negativ, adica cererea a fost respinsa, atunci persoana alaturata familiei cu privire la care s-a solicitat prelungirea actelor de identitate va trebui sa paraseasca teritoriul Spaniei.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Rezidenta in strainatate #32297

Cum se obtine rezidenta in Spania dupa noua lege

NOILE NORME PRIVIND ACORDAREA CERTIFICATULUI DE REZIDENTA ("foaia verde") aplicabile de la 11 iulie 2012 tuturor cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, potrivit unui comunicat transmis de Ambasada Romaniei la Madrid.


Principalele prevederi ale normelor metodologice privind obtinerea certificatului de rezidenta:
  • Solicitarile cetatenilor de inscriere ca rezidenti se vor prezenta personal la Biroul pentru Straini din provincia unde doresc sa-si stabileasca rezidenta sau la Comisariatul de Politie corespunzator.
  • Daca sunt indeplinite conditiile, certificatul se va elibera pe loc.
  • Cetatenii, care la data solicitarii rezidentei nu sunt in posesia tuturor documentelor solicitate de autoritatile spaniole (nu au "dosarul complet"), au la dispozitie 10 zile pentru completarea dosarului, cu mentiunea ca, daca nu se incadreaza in acest termen, cererea le va fi anulata si nu li se va acorda certificatul de rezidenta solicitat.
  • In certificat se vor mentiona numele, nationalitatea si domiciliul persoanei, numarul de identificare in calitate de cetatean strain si data inregistrarii.
Documentele necesare:

- pasaportul sau documentul national de identitate al solicitantului.

Nota: daca aceste documente au expirat, vor trebui prezentate copii ale documentelor expirate si dovada efectuarii demersurilor de innoire a acestora.

- alte documente, in functie de situatia solicitantului, respectiv:

a) salariatii: vor trebui sa prezinte o declaratie de angajare din partea angajatorului sau un certificat de munca in care sa apara datele fiscale si dovada inregistrarii in Regimul corespunzator al Sistemului de Securitate Sociala;

b) persoanele fizice autorizate (autonomii): o dovada ca detin propria afacere (un act de inscriere la Registrul Activitatilor Economice sau in Registrul Mercantil si la Regimul corespunzator al Securitatii Sociale).

Nota: nu va fi necesara prezentarea documentelor enumerate la punctele a) si b) daca interesatul isi da acordul pentru a se verifica datele respective in baza de date a Trezoreriei Generale a Securitatii Sociale sau a Administratiei Finaciare.

c) persoanele care nu desfasoara o activitate de munca in Spania vor trebui sa prezinte documentatia care acrediteaza indeplinirea urmatoarelor doua conditii:

- dispun de asigurare de sanatate, publica sau privata, incheiata in Spania sau in alta tara, care sa asigure o acoperire si in Spania , pe parcursul perioadei de rezidenta, echivalenta cu cea furnizata de Sistemul National de Sanatate spaniol.

Nota: - pensionarii indeplinesc aceasta conditie daca dovedesc cu documentele corespunzatoare ca au dreptul la asistenta sanitara acoperita de statul de la care primesc pensia (vor face dovada asigurarii de sanatate prin formularul S1 eliberat de autoritatile competente din Romania );

- cetatenilor romani care vor fi contractati de catre angajator direct din Romania le va servi ca document initial care sa ateste asigurarea de sanatate detinerea cardului european, deoarece ulterior vor fi inscrisi de catre angajator la sistemul de securitate sociala soaniol si vor intra in drepturi in Spania .

- dovada detinerii unor resurse materiale suficiente, pentru interesat si familia sa, pentru a nu se transforma intr-o "povara pentru Asistenta Sociala din Spania " pe durata rezidentei sale. Evaluarea detinerii resurselor suficiente se va face individual si luand in considerare situatia personala si familiala a solicitantului. Se va considera suficient pentru a indeplini aceasta conditie detinerea de resurse superioare sumei fixate prin Legea Bugetului General de Stat pentru a avea dreptul de a beneficia de o prestatie non-contributiva (425 euro pe luna / conform informatiilor preliminare pe care le detinem la acest moment)

d) Studentii, inclusiv persoanele care urmeaza cursuri de formare profesionala, vor trebui sa prezinte documentele care acrediteaza indeplinirea urmatoarelor conditii:

- inmatricularea la un centru, public sau privat, recunoscut sau finantat de administratia educativa competenta;

- asigurare de sanatate, publica sau privata, incheiata in Spania sau in alta tara, daca presupune o acoperire completa si in Spania , sau un card european de sanatate cu perioada de valabilitate care acopera toata durata rezidentei;

- declaratie pe propria raspundere ca detin resursele suficiente pentru ei si membrii familiei pentru nu se transforma intr-o povara pentru Asistenta Sociala din Spania pe durata rezidentei.

Exceptie: Participarea la programe ale Uniunii Europene care vizeaza schimburi educative pentru studenti si profesori se va considera dovada suficienta pentru indeplinirea acestor conditii.

Acordarea certificatului de rezidenta pentru membrii de familie

Sunt stabilite, de asemenea, conditiile si exigentele ce conditioneaza obtinerea statutului de rezidenta de catre membrii de familie, cele mai importante fiind:

- Ordinul se va aplica in aceleasi conditii membrilor familiei care se reunesc cu sau insotesc un cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene, al altui stat parte la Acordul cu privire la Spatiul Economic European sau al Elvetiei.

- In cazul studentilor, nationali ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai altui stat parte la Acordul cu privire la Spatiul Economic European sau ai Elvetiei, dreptul de rezidenta pentru mai mult de trei luni se va aplica, in conditiile legii, independent de nationalitatea sa, sotului/sotiei sau partenerului inregistrat la un registru public si copiilor aflati in ingrijire

- In celelalte cazuri, dreptul la rezidenta se va acorda, in conditiile legii, si sotului/sotiei sau partenerului inregistrat la un registru public, descendentilor directi si celor ai sotului/sotiei sau partenerului inregistrat, cu varste pana in 21 de ani sau cu dizabilitati sau cu varste peste 21 de ani care se afla sub intretinerea sa, ca si ascendentilor directi si ai sotului/sotiei sau partenerului inregistrat aflati sub intretinerea sa, daca acestia nu sunt nationali ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai altui stat parte la Acordul cu privire la Spatiul Economic European sau ai Elvetiei

Membrii de familie care sunt nationali ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai altui stat parte la Acordul cu privire la Spatiul Economic European sau ai Elvetiei, mentionati in cele trei paragrafe anterioare, vor trebui sa solicite inscrierea in Registrul Central pentru Cetateni Straini, conform prevederilor Ordinului.

Membrii de familie care nu sunt nationali ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai altui stat parte la Acordul cu privire la Spatiul Economic European sau ai Elvetiei, mentionati in paragrafele 2 si 3 ale acestui subcapitol, vor trebui sa solicite emiterea unui card de rezidenta pentru rude ale unui cetatean al Uniunii, conform prevederilor articolului 8 al Decretului Regal 240/2007, din 16 februarie.

Detalii suplimentare pot fi obtinute la Ambasada, tel. 91/350.18.81 si la mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

(Comunicat: Ambasada Romaniei in Spania , 16 iulie 2012)
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Rezidenta in strainatate #34723

ASISTENTA MEDICALA IN ITALIA: Ghid complet

Cetatenii straini rezidenti legal în Italia au dreptul la asistenta medicala în cadrul SSN (Servizio Sanitario Nazionale) la fel ca cetatenii italieni

Dispensarul (Azienda Sanitaria Locale)

Pentru a beneficia de asistenta medicala este necesara înscrierea în SSN. Înscrierea se face la dispensar (Azienda Sanitaria Locale - ASL) competent teritorial în zona de domiciliu. Puteti sa va adresati dispensarelor pentru:

- alegerea medicului de familie;

- obtinerea certificatelor medicale si trimiterilor pentru consultatii de specialitate;

- solicitarea asistentei medicale la domiciliu;

- vaccinarile obligatorii.

ÎNSCRIEREA LA SERVICIUL SANITAR NATIONAL

Exista doua tipuri de înscriere la SSN: obligatorie si facultativa.

ÎNSCRIEREA OBLIGATORIE

Sunt obligati sa ceara înscrierea la SSN posesorii unuia dintre urmatoarele tipuri de permis de sedere:

- pentru munca subordonata;

- pentru munca autonoma;

- pentru motive familiale;

- pentru azil (în conditiile Conventiei de la Geneva);

- pe motive umanitare;

- în asteptarea azilului (în conditiile Conventiei de la Geneva);

- în asteptarea adoptiei;

- în asteptarea tutelei;

- în asteptarea cetateniei.

Actele necesare la înscriere:

- declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte domiciulul;

- permisul de sedere în curs de valabilitate sau cererea de reînnoire;

- codul fiscal;

- declaratie din care sa rezulte ca se va comunica SSN orice modificare survenita în datele personale;

- în cazul somerilor o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte înscrierea la somaj (collocamento).

ÎNSCRIEREA FACULTATIVA

Cetatenii straini care nu fac parte din categoriile mai sus mentionate trebuie totusi sa se protejeze împotiva accidentarilor de orice natura sau a înbolnavirii. Aici se disting doua posibilitati, prin intermediul unei polite de asigurare sau prin înscrierea la SSN.

Categoriile care se pot înscrie în mod voluntar la SSN sunt:

- personalul din conducerea societatilor cu sediul în Italia;

- angajatii societatilor cu sediul în afara Italiei;

- titularii permiselor de sedere cu o durata mai mare de trei luni (de exemplu pentru afaceri sau pentru activitati artistice);

- ziaristii obligati sa plateasca impozitele în Italia.

Înscrierea voluntara atrage dupa sine asistenta medicala si pentru membrii familiei. Studentii straini pot cere înscrierea la SSN chiar daca au un permis de sedere cu o validitate mai mica de trei luni. În acest caz membrii familiei nu vor mai beneficia de asistenta medicala.

Actele necesare la înscriere:

- declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte domiciulul;

- permisul de sedere în curs de valabilitate sau cererea de reînnoire;

- codul fiscal;

- declaratie din care sa rezulte ca se va comunica SSN orice modificare survenita în datele personale;

- chitanta care dovedesta plata contravalorii serviciilor SSN;

- în cazul studentior o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte înscrierea la cursuri.

Cât costa inscrierea la SSN

Înscrierea la SSN costa 388 euro. Toti cei care platesc impozitele prin intermediul declaratiei de venit, indiferent daca sunt subordonati sau autonomi, nu trebuie sa achite aceasta suma, deoarece prin prezentarea declaratiei, respectiva suma a fost varsata. În acest caz este suficienta prezentarea unei copii a sectiunii RV din declaratia de venit.

Studentii straini platesc 149,77 euro prin intermediul unei plati din contul curent (datele necesare se gasesc la dispensar) si vor prezenta la înscriere respectiva chitanta.

Înscrierea la SSN este gratuita pentru cetatenii straini în urmatoarele conditii:

- someri înscrisi la birourile de repartizare a fortei de munca (collocamento);

- refugiati în posesia actelor care demonstearza acest statut;

- daca sunt casatoriti cu cetateni italieni;

- minori cu parinti rezidenti în Italia si apartinând categoriilor mai sus mentionate.

VALIDITATEA ÎNSCRIERII

Înscrierea facultativa sau obligatorie la SSN are aceeasi durata ca permisul de sedere. În cazul în care permisul de sedere are durata unui an calendaristic, carnetul de sanatate va fi eliberat cu scadenta la 31 decembrie. Pentru situatiile în care permisul îsi pierde valabilitatea în cursul anului, dar se solicita o reînnoire a acestuia, carnetul sanitar poate fi prelungit pâna la 31 decembrie.

ÎNCETAREA VALIDITATII ÎNSCRIERII

Înscrierea la SSN poate fi considerata încheiata daca permisul de sedere nu a fost reînnoit sau a fost revocat. Chiar si în aceste situatii raportul cu SSN poate fi prelungit prezentând actele care atesta un proces pe rol care poate determina prelungirea permisului (de exemplu un recurs la TAR împotriva unei expulzari).

CINE NU SE POATE ÎNSCRIE LA SSN

Cetatenii straini în posesia unui permis de sedere cu o durata mai mica de trei luni se pot înscrie la SSN achitând o suma stabilita de fiecare Regiune în parte. În cazul în care aceasta varianta este dezavantajoasa, ramâne posibilitatea politei de asigurare medicala.

CLANDESTINII

Cetatenii straini fara permis de sedere, cu permis de sedere exiprat de mai mult de 60 de zile sau care nu respecta normele privitoare la intrarea în Italia, au dreptul la asistenta medicala de urgenta si chiar la tratament în caz de boala grava sau accident. În aceasta situatie este necesara solicitarea unui asa-zis carnet de sanatate provizoriu numit si STP (Stranieri Temporanea-mente presenti) cu o durata de 6 luni, dar care poate fi prelungit. În teorie, eliberarea STP presupune si atestarea unui anumit venit, dar aceasta situatie prevazuta de lege se întâmpla foarte rar. Eliberarea STP este posibila chiar si fara precizarea numelui si a prenumelui.

Exista situatii în care personalul medical este obligat sa sesizeze totusi autoritatile (aceleasi prevazute de lege si pentru cetatenii italieni), cum ar fi ranile provocate de arme de foc.

STP da dreptul la asistenta medicala primara, la asistenta de urgenta, dar nu la tratament în structurile de tip "day hospital"

În principal se poate beneficia de urmatoarele servicii medicale: tratamente urgente sau esentiale cu caracter ambulatoriu, sau care prevad internarea în spital, ca urmare a îmbolnavirii sau a unui accident. Prin tratamente urgente se înteleg acele tratamente care, daca ar fi amânate, ar pune în pericol viata pacientului. Prin tratamente esentiale se înteleg acele tratamente sau servicii medicale care amânate ar putea complica în mod grav sanatatea pacientului.

Se mai poate beneficia de tratamente cu caracter preventiv, menite sa garanteze sanatatea individuala sau de grup. Prin acestea se înteleg prestatiile legate de sarcina, vac-cinari, tratamente pentru neutralizarea unui boli contagioase, tratamentul si reabilitarea toxicodependentilor, etc.

ALEGEREA MEDICULUI

Dupa înscrierea în SSN se va alege un medic generalist de pe listele puse la dispozitie de catre dispensar. Alegerea nu are caracter definitiv.

MEDICUL DE FAMILIE SI PEDIATRUL

Pentru copii în vârsta de pâna la 14 ani este necesara alegerea unui medic pediatru. În anumite cazuri se poate cere asistenta pediatrica pentru un copil pâna la varsta de 16 ani. Odata depasita aceasta vârsta, este necesar sa se aleaga un medic de familie, in conditiile descrise anterior.

VIZITELE MEDICALE

Atât medicul de familie cât si medicul pediatru ofera consultatii în propriul cabinet medical dupa un anumit program, dar daca este necesar (pacientul nu se poate deplasa) poate face si vizite la domiciu. Medicul are obligatia de raspunde solicitarilor urgente în cel mai scurt timp posibil.

Prima inscriere la SSN

În cazul în care Chestura conditioneaza eliberarea permisului de sedere de înscrierea la SSN, se poate cere înscrierea provizorie pe trei luni, în baza recipisei (cedolino).

Odata obtinut permisul de sedere, cetateanul strain se va adresa din nou SSN pentru definitivarea înscrierii. Aceasta va avea aceeasi durata ca si permisul de sedere.

Atentie! Accesul la punctele de prim ajutor (pronto soccorso) sau solicitarea STP nu implica sesizarea autoritatilor cu privire la faptul daca cetateanul strain are sau nu permis de sedere.

Detinutii straini

Începând de la 1 ianuarie 2000, toti detinutii sunt automat înscrisi la SSN pe perioada detentiei, indiferent daca se afla sau nu în posesia unui permis de sedere. Tot în mod automat sunt înscrisi si detinutii cu pedepse alternative detentiei sau în semi-libertate.

Carnetul de sanatate (tessera sanitaria)

Carnetul de sanatate demonstreaza înscrierea la SSN si este eliberat de catre dispensarul din zona de resedinta, prezentând urmatoarele acte: copie dupa permisul de sedere, copie dupa codul fiscal, act care sa demonstreze domiciulul.

În cazul pierderii sau furtului, se face denunt la ASL si se solicita un duplicat.

CERTIFICATELE MEDICALE

La cerere, medicul de familie si medicul pediatru pot elibera certificate medicale. Pentru anumite tipuri de certificat medical, este necesara plata unei sume de bani, în timp ce altele sunt gratuite. Tarifele sunt stabilite de fiecare medic în parte, dar în limitele stabilite la nivel national de Ministerul Sanatatii.

Nu se platesc:

- certificatele medicale care atesta incapacitatea temporara de a munci, ca urmare a unei îmbolnaviri sau a unui accident;

- certificatele medicale care justifica neprezentarea parintilor la munca în cazul îmbolnavirii copilului;

- certificatele medicale care justifica neprezentarea elevilor la orele de educatie fizica.

Se platesc:

- certificatul necesar cererii de invaliditate;

- certificatul necesar stipularii unei polite de asigurare.

RETETELE (ricette sau impegnative)

Pentru a putea cumpara anumite medicamente sau pentru a beneficia de anumite consultatii si examene medicale este necesara o reteta. Aceasta este eliberata gratuit de catre medic.

ASISTENTA MEDICALA ÎN TIMPUL SARCINII

Pe perioada sarcinii asistenta medicala este garantata chiar si în lipsa permisului de sedere. Deasemenea pe perioada sarcinii nu se plateste taxa regionala (ticket) pentru consultatiile derivate din aceasta.

ÎNTRERUPEREA SARCINII

Legea italiana prevede posibilitatea întreruperii sarcinii pâna în luna a treia. Dupa acest termen sarcina poate fi întrerupta doar daca pune probleme grave de sanatate fatului sau gravidei.

Deasemenea se poate recurge la avort daca se constata malformatii genetice grave ale fatului, malformatii care ar putea pune în pericol sanatatea fizica sau mentala a mamei. Pentru întreruperea sarcinii se poate apela atât la medicul de familie cât si la consultant.

URGENTELE

În cazurile în care nu se poate apela la medicul de familie sau, în cazurile grave, se poate apela la unul din serviciile special predispuse:

Primul Ajutor

Primul Ajutor (Guardia Medica) este un serviciu gratuit care poate fi solicitat telefonic pentru urgente si când medicul de familie sau pediatrul nu pot fi contactati (noaptea sau în zilele festive). Numarul de telefon variaza de la oras la oras. Personalul serviciului Guardia Medica poate da indicatii prin telefon, poate vizita pacientul daca este nevoie, poate elibera retete si certificate medicale sau poate dispune internarea în spital.

118 NUMAR PENTRU URGENTE

În situatii grave, în caz de accident, infarct sau când viata pacientului este în pericol, se poate suna la 118. Seviciul este public, poate dispune interventia cu ambulante si personal medical pentru primul ajutor sau transportul la spital. Acest serviciu este cunoscut exact sub aceasta denumire, 118 (centodiciotto). Este activ 24 din 24 de ore iar apelul este gratuit indiferent daca telefonul este fix sau mobil.

SERVICIUL DE URGENTA (PRONTO SOCCORSO)

În cazuri grave se poate apela la serviciile de urgente (pronto soccorso) dispuse în diferite spitale. Urgentele nu se trateaza în ordinea prezentarii, ci în ordinea gravitatii. În cea mai mare parte din serviciile de urgenta functioneaza un cod de culori pentru a diferentia pacientii. Desi nu este un standard va prezentam un astfel de tabel de urgente.

ROSU # URGENTA Viata pacientului este în pericol, prioritate absoluta

GALBEN # CAZ GRAV Leziuni grave, grad de urgenta ridicat, personalul va face tot ce este posibil pentru a diminua timpul de asteptare

VERDE # CAZ DE URGENTA MINORA Viata pacientului nu este în pericol, va fi îngrijit dupa rezolvarea cazurilor grave.

SPITALIZAREA: Cine hotaraste internarea în spital si cum se procedeaza. Plata spitalizarii

Internarea poate fi decisa de medicul de la Urgente în cazul în care aceasta se impune, iar daca nu s-a ajuns la internarea de urgenta de catre medicul de familie. În acest ultim caz pacientul poate alege spitalul.

Cheltuielile de spitalizare sunt sustinute de catre SSN, Pacientul trebuie informat în legatura cu toate riscurile ce decurg din tratamentul medical, interventiile chirurgice sau anesteziile la care poate fi supus în spital.

Înainte de o interventie chirurgica, pacientului i se va cere sa semneze o declaratie din care sa rezulte ca este de acord cu operatia si ca a fost informat cu privire la riscuri.

Taxa regionala pe medicamente (ticket)

Pretul serviciilor medicale si al medicamentelor este majorat de o taxa numita si ticket. Este vorba de o suma stabilita de Guvern si care intra în contul Regiunii de care apartineti.

Sunt scutiti de plata taxei regionale:

- invalizii civili, de munca, nevazatorii, surdomutii;

- minorii cu invaliditate permanenta;

- persoanele carora le-a fost extirpat un organ;

- diabeticii, pentru cumpararea consumabilelor specifice (ace, siringi, reactivi).

Ca regula generala, se platesc 2 euro pentru fiecare medicament cumparat într-o limita maxima de 4 euro pe reteta. Nu se aplica aceasta regula pentru bolnavii cronici, pentru persoanele care sufera de boli rare sau pentru invalizii civili sau de munca, cu gradul de invaliditate mai mare de 2/3. În acest caz taxa regionala este de un euro pe medicament.

Exista categorii de persoane care sunt scutite de plata taxei pe medicamente. Acestea sunt:

- invalizii civili 100%, victimele terorismului sau a crimei organizate, nevazatorii, surdo-mutii, titularii pensiilor sociale, pacientii supusi unor tratamente dureroase, titularii pensiilor minime cu vârsta de peste 60 de ani precum si membrii familiei, daca veniturile familiei nu depasesc 8 263,31 euro.

Taxa regionala pentru consultatii de specialitate si examene clinice

La fel ca si în cazul medicamentelor taxa regionala se aplica si pentru consultatii de specialitate sau examene clinice, suma variând de la caz la caz. Exista si aici exceptii.

Nu platesc ticket:

- persoanele de peste 65 de ani sau copiii sub sase ani, daca apartin unei familii cu un venit sub 36 151,98 euro pe an. Se ia în calcul anul precedent.

- titularii pensiilor sociale si persoanele întretinute de acestia;

- somerii, titularii pensiilor minime cu vârsta de peste 60 de ani precum si membrii familiei, daca veniturile familiei nu depasesc 8 263,31 euro.

- invalizii civili cu un grad mai mare de 2/3;

- persoanele care au suferit accdiente de munca în limitele stabilite de legislatia în vigoare.


Anumite servicii/prestatii medicale nu sunt taxate, chiar daca persoana care beneficiaza de ele nu se înscrie în exceptiile mentionate mai sus.

Acestea sunt:

- diagnosticarea precoce a tumorilor (de exemplu mamografia);

- analizele pe timpul sarcinii;

- donarea de sânge, organe sau tesut precum si vaccinarile facultative pentru copii pâna la 14 ani.

Taxa regionala pentru medicamente sau servicii sanitare nu se plateste nici în cazul în care între tara de origine a cetateanului strain si Italia exista un acord în acest sens.

Consultantii familiale (Consultorio)

La fiecare dispensar se afla si cabinetul unui consultant. Serviciile oferite de acesta sunt gratuite. Nu este necesara consultarea sau informarea medicului de familie pentru a apela la serviciile cabinetului de consultanta.

Cabinetele de consultanta furnizeaza asistenta si informatii legate de: toxicodependenta, boli mentale, tutela copilului si a sarcinii, vaccinari, controale preventive, etc.

Cabinetele de consultanta sunt obligate sa asiste femeile însarcinate chiar si fara permis de sedere precum si copii acestora pâna la majorat.

Este recomandabila contactarea consultantului pentru asistenta ginecologica, pentru asistenta si informatii timpul sarcinii, în caz de avort, pentru medieri familiale, etc.

În multe dispensare sunt amenajate cabinete specializate pentru:

u Consultanti pe probleme de droguri si SIDA. Se pot cere informatii legate de consumul de stupefiante sau legate de testele HIV.

u Consultanti pe probleme psihologice si sociale. În aceste cabinete se gaseste un psiholog sau personal pregatit pentru facilitarea raporturilor sociale sau interpersonale.

VACCINARILE

Vaccinele sunt medicamente concepute pentru prevenirea anumitor boli. Exista mai multe tipuri de vaccinari.

Vaccinarile copilariei. În Italia sunt obligatorii vaccinele antidifteric, antitetanic, antipoliomielitic si antihepatitei virale B.

Vaccinarile adultului. Sunt facultative si în general recomandate persoanelor de peste 65 de ani pentru prevenirea gripelor, pneumoniilor, etc. Sunt recomandate o serie de vaccine si persoanelor sub 65 dar care fac parte dintr-un ambient unde riscul hepatitei B, a pneumoniei sau a gripei este foarte mare.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Rezidenta in strainatate #42181

Dreptul la sanatate al cetatenilor romani in Italia

Dreptul la sănătate în Italia este fundamental și este garantat de Constituție ( ,,Carta Constituzionale'').

Toți cetățenii, trebuie să aibă garanția unei asistențe sanitare, indiferent de situația în care se află, în legătură cu regularitatea permisului de ședere în Italia sau cu situația financiară.

În ceea ce privește cetățenii comunitari, printre care și românii (din 2007), se disting trei situații:

  1. Cetățeni comunitari care locuiesc în Italia pe o perioadă inferioară de 3 luni.
  2. Cetățeni comunitari care stau aici pe o perioadă superioară de 3 luni.
  3. Cetățeni comunitari care din diferite motive locuiesc pe teritoriul italian, dar nu îndelinesc cerințele necesare pentru a se înscrie la serviciile sanitare naționale, găsindu-se în situații de săracie și fără posibiliatatea de a avea o asigurare de sănătate.

Cetățenii comunitari care locuiesc în Italia pe o perioadă inferioară de 3 luni

  • Pentru aceștia nu este necesară înscrierea la serviciul național de sănătate italian.
  • Dacă un cetățean UE necesită cure și asistență medicală, se poate adresa direct la structura publică ( spital) pentru a primi îngrijirile de care are nevoie ( în cazul unei structuri private, sau dacă prestația respectivă se plătește în mod obijnuit, este necesară plata unui așa-zis ,,ticket,, pentru a primi asistență).
  • La spital, cetățeanul comunitar -turist in Italia, va trebui să prezinte TEAM - ,,tessera europea di assicurazione e malatia’’, dupa denumirea in italiana - un card care orice cetățean european il poate cere în țara de origine, la Casa Națională de Asigurări de Sănatate! Aceasta îi va permite să beneficieze de îngrijiri medicale urgente în timpul unei șederi temporale în țările Uniunii Europene.

În cazul în care un cetățean comunitar nu este în posesia unui TEAM, are nevoie de o asigurare medicală privată pentru a primi îngrijirile medicale necesare. Dacă nu se dispune nici de aceasta din urmă, cetățeanul comunitar are dreptul doar la îngrijiri în regim de urgență, cum ar fi:

  • îngrijiri pentru minori;
  • femei însărcinate;
  • întreruperea unei sarcini;
  • vaccinuri;
  • tratamente pentru boli infecțioase și profilaxie ( prezervative).

Cetățenii comunitari cu o ședere superioară celor 3 luni

  • Cetățenii europeni care locuiesc în Italia pe o perioadă mai mare de 3 luni, trebuie să aibă o asigurare de sănătate valabilă, sau să fie înscriși la Serviciul Național de Sănătate ( SNN).
  • Au dreptul la înscriere cei care muncesc legal în Italia, familarii acestora, sau familiarii unor cetățeni italiani ( în cazul căsătoriilor româno-italiene).
  • Mai au dreptul la înscriere și cei care lucrează în afara Italiei și familiarii lor, cu contract de muncă într-un stat membru UE, pentru o firma europeană, dar rezidenți în Italia (titulari ai unor formulare ca: E106, E109, E120, E121).

Pentru înscriere, românii se pot adresa la ASL (,,Azienda Sanitaria Locale’’), mai precis, în orice spital la biroul CUP, cu:

- un document valabil italian, care se eliberează la primărie ( ,,Comune'') în câteva minute dacă ai la tine 3 fotografii în format ,,tessera''; De exemplu, în Milano află aici de ce ai nevoie, pentru a-ți face documentul de identitate!

- un cerificat de rezidență, care îl obții deasemenea la primărie;

- o copie a contractului de muncă, pentru cei care lucrează.

Astfel vei primi un card de asigurat, valabil un an, se va înnoi automat dacă condițiile tale nu se schimbă.

IMPORTANT! Dacă din diferite motive:

- nu mai ai un loc de muncă;

- ești însărcinată sau fără ocupație, trebuie să te adresezi la ,,Ufficio de Coloccamento’ ’sau ,,Centro per l’Impiego’’, unde te inregistrezi drept somer, pentru a putea beneficia în continuare de asigurarea de sănătate, având în vedere că nu mai lucrezi, dar în trecut ai contribuit la plata asigurării atunci când munceai.

Acolo îți vor da un document care dovedeste imediata ta disponibilitate pentru un loc de munca, cu care vei merge din nou la spital, la Cup, pentru a reînnoi cardul tău de asigurat la sistemul de sănătate.

Cetățenii europeni lipsiți de asigurarea de sănătate

  • cei care nu îndeplinesc condițiile pentru a fi înscriși la SNN;
  • cei fără o asigurare medicală, sau TEAM;

Aceștia pot beneficia doar de îngrijiri urgente după cum am menționat deja mai sus. Însă și pentru acestea, cetățenii trebuie să aibă un document de identitate valabil, astfel statul italian va putea recupera cheltuielile efectuate pentru îngrijirea și tratamentele efectuate.

Astfel, după ce cetățeanul va completa un formular cu datele domiciliului din România, statul italian, prin intermediul spitalului(CUP) i va elibera un card, cu un codice, pe baza căruia va putea fi identificat drept European Non Înscris.

  • Cardul este valabil 6 luni;
  • cu posibilitatea de a fi înnoit;
  • poate fi folosit doar la nivel regional și doar pentru a fi tratat în regim de urgență, îngrijiri copii, femei gravide, bolnavi infectivi,etc.

https://www.migreat.it/ro/romani/roma/servicii/dreptul-sanatate-cetatenilor-romani-italia-h1963
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Rezidenta in strainatate #42182

  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Rezidenta in strainatate #42183

AMBASADA.RO

Comunitati romanesti
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Rezidenta in strainatate #42188

Daniele, sunt surprins total. :ohmy:

Numai acest subiect , luat separat, postat de tine cuprinde foarte multe informatii importante.

Un vizitator de buna credinta afla de aici foarte multe amanunte esentiale si se poate descurca foarte usor.

Cineva intreba in urma cu o luna daca se poate muta in Italia, el/ea fiind persoana cu dizabilitate.

Sa fi citit aici si totul este limpede ca lacrima.

Iti multumesc ! :)
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6746
  • Thank you received: 732
  • Karma: 15
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Rezidenta in strainatate #44762

Pentru cei interesati de Italia, click aici ;)
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan