Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Indicatorul Social de Referinta

Indicatorul Social de Referinta #45676

Ref. : noile reglementări privind acordarea de prestaţii sociale

Ref. : noile reglementări privind acordarea de prestaţii sociale

În legătură cu ordonanţa de urgenţă, aprobată ieri în şedinţa de Guvern, care modifică şi completează unele acte normative ce reglementează acordarea de prestaţii sociale, Ministerul Muncii face următoarele precizări:

· Raportarea la Indicatorul Social de Referinţă (ISR) nu scade cuantumul prestaţiilor, ci aduce ordine în sistem. Până acum, prestaţiile sociale erau stabilite prin hotărâri de guvern. (Consultaţi tabelul şi exemplele de la finalul comunicatului).
· Această ordonanţă de urgenţă aduce o modalitate de calcul unitară şi stabileşte ca toate prestaţiile sociale să se raporteze la un indicator social de referinţă. ISR reprezintă unitatea exprimată în lei la nivelul căreia se raportează beneficiile de asistenţă socială, suportate din bugetul de stat. Pentru anul 2012, ISR a fost stabilit la o valoare de 500 de ron, prin legea nr. 76/2002, privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi prin Legea cadru a Asistenţei Sociale, 292/2011.
· Indicatorul Social de Referinţă este o practică europeană. Este prima oară când prestaţiile sociale sunt raportate la un astfel de indicator.
· Din 2012, toate prestaţiile sociale se raportează la Indicatorul Social de Referinţă, iar pe masură ce legile subsecvente ale noului Cod al Asistenţei Sociale intră în vigoare, actualele 54 de prestaţii vor fi reduse la 9 tipuri de alocaţii, indemnizaţii şi facilităţi. Iată principalele modificări:

1. Venitul minim de inserţie - se instituie prin unificarea actualului venit minim garantat, a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Se aplică din 2013;
2. Alocaţia de stat pentru copii - se menţine la cuantumul actual;
3. Alocaţia de plasament - se menţine la cuantumul actual;
4. Indemnizaţii, stimulente şi ajutoare creştere copil - se menţin din prestaţiile actuale care privesc indemnizaţia pentru creşterea copiilor şi stimulent lunar (OUG. Nr.111/2010) şi cele 7 tipuri de indemnizaţii şi ajutoare care se acordă persoanelor care au în îngrijire copii cu handicap 0-7 ani acordate în baza Legii nr.448/2006;
5. Indemnizaţii persoane cu nevoi speciale - se instituie din 2013 la modificarea Legii nr.448/2006;
6. Indemnizaţia lunară de hrană HIV/SIDA - se menţine la cuantumul actual;
7. Ajutor pentru persoane refugiate - se menţine la cuantumul actual;
8. Ajutorul de urgenţă - se menţine la cuantumul actual şi va cuprinde inclusiv ajutoarele financiare şi cele pentru tratamente în străinătate;
9. Facilităţi - se menţin la cuantumul actual, respectiv contribuţiile de asigurări de sănătate (beneficiari de VMG şi de indemnizaţie pentru creşterea copilului), transport persoane cu dizabilităţi, subvenţionare dobânzi credite pentru persoane cu dizabilităţi.

Beneficiarii de venit minim garantat, alocaţia de susţinere a familiei şi indemnizaţia de creştere a copilului, care nu îşi plătesc taxele şi impozitele locale, pot fi suspendaţi din plată pe perioadă de până la 5 luni. Reintră în plată în momentul în care fac dovada achitării taxelor şi impozitelor locale, urmând să primească şi suma cuvenită pe perioada suspendării. Precizăm că nu sunt vizaţi beneficiarii de alocaţii de stat pentru copii.

În concluzie, noua modalitate de calcul nu duce la scăderea prestaţiilor sociale. Acestea rămân la acelaşi nivel reglementat în prezent. În schimb, de acum încolo, prestaţiile nu vor putea fi modificate, decât printr-o schimbare a Indicatorului Social de Referinţă. Orice modificare a Indicatorului Social de Referinţă va duce, implicit, la modificarea în cascadă a tuturor prestaţiilor sociale. În acest fel, vom avea o imagine corectă şi de ansamblu asupra tuturor modificărilor.


EXEMPLE DE CALCUL

ALOCAŢIA DE STAT PENTRU COPII
Cuantumuri actuale
Cuantumuri exprimate în ISR
- 42 lei
0,084 ISR - 42 lei
- 84 lei (copil cu handicap)
0,168 ISR - 84 lei
- 200 lei (copii 0 –3)
0,4 ISR - 200 lei

VENITUL MINIM GARANTAT
Cuantumuri actuale
Cuantumuri exprimate în ISR
- 125 lei persoana singură
0,25 ISR = 125 lei
- 225 lei familiile formate din 2 persoane
0,45 ISR = 225 lei
- 313 lei familiile formate din 3 persoane
0,63 ISR = 313 lei
- 390 lei familiile formate din 4 persoane
0,78 ISR = 390 lei
- 462 lei familiile formate din 5 persoane
0,93 ISR = 462 lei
- câte 31 lei pentru fiecare altă persoană
0,062 ISR = 31 lei


28 Decembrie 2011
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #45677

USR propune un mecanism nou de indexare a ajutoarelor sociale

Senatorul USR Adrian Wiener și deputata independentă Oana Bîzgan au inițiat un proiect de lege care prevede indexarea anuală cu rata inflației a Indicatorului Social de Referință (ISR), în funcție de care se calculează ajutoarele sociale, precum indemnizația de șomaj sau alocația de stat pentru copii.

imageResize-144.jpg


Potrivit unui comunicat al USR remis luni AGERPRES, ISR nu a mai fost actualizat de aproape 10 ani și din această cauză, în ciuda creșterii economice constante din ultimii ani, inechitățile s-au accentuat în România.

"Proiectul își propune să scoată asistența socială din sfera politicianistă, ca să nu rămână un instrument electoral de condiționare a zonei vulnerabile din societatea românească. Proiectul USR, semnat și de colegi din Opoziție și de la Putere, propune un mecanism autonom, independent de indexare și eficientizare a prestațiilor sociale. Bineînțeles, măsura trebuie asociată altor măsuri active și politici publice de incluziune socială. De altfel, România și-a propus prin adoptarea Strategiei Europa 2020 scoaterea din zona sărăciei și excluziunii sociale a 560.000 de oameni până în 2020", a declarat Adrian Wiener.

USR precizează că toate ajutoarele sociale (venitul minim garantat, indemnizația de șomaj, ajutorul pentru încălzire, alocația de stat pentru copii etc.) sunt calculate în funcție de ISR.

"Astăzi, valoarea ISR este de 500 de lei și nu s-a modificat din anul 2008 (...) Rațiunea acordării de ajutoare sociale este garantarea accesului la coșul zilnic pentru beneficiari, iar instituirea unui mecanism autonom de indexare anuală a ISR garantează subzistența pentru cetățenii cu venituri mici și foarte mici", se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, un raport al Rețelei Europene de Politici Sociale a arătat că indexările făcute de România în vederea asigurării coșului zilnic au fost "arbitrare și urmând mai degrabă o logică politică", ele fiind operate prin mărirea fracțiunii din ISR, nu prin mărirea valorii ISR.

Conform comunicatului, proiectul de lege al USR propune indexarea anuală a ISR cu 100% din rata inflației, ca indicator ce reflectă creșterea anuală medie a prețurilor. Totodată, USR precizează că acest model de indexare nu este o noutate, ci este prevăzut deja în cazul pensiilor, respectiv în Legea 263/2010. De asemenea, în cazul în care inflația este negativă, IRS nu se indexează și rămâne la valoarea anului anterior.

Sursa de finanțare a prevederilor acestei inițiative legislative va fi asigurată prin suplimentarea bugetului Asigurărilor Sociale de Stat și a bugetelor unităților administrativ-teritoriale dedicate asigurărilor sociale, se mai arată în comunicat.

AGERPRES/(AS — autor: Mădălina Cerban, editor: Florin Marin, editor online: Simona Aruștei)
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #46610

Ministerul Muncii, modificări MAJORE în proiectul Legii pensiilor: toți pensionarii sunt vizați/SURSE

media-153389600450848900-2.jpg


Proiectul Legii Pensiilor, care a intrat în august în dezbatere, a suferit câteva modificări, în urma discuțiilor cu sindicatele, care s-au purtat recent în cadrul Consiliului Național Tripartit (CNT). Una dintre modificări se referă la majorarea Valorii Punctului de Referință (VPR).

Potrivit surselor Mediafax, propunerea a fost preluată astfel: „Începând cu anul 2022, valoarea punctului de referință se majorează anual cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat”.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #46953

Guvernul recunoaște că riscă dificultăți la plata ajutoarelor sociale dacă ar crește ISR, indicator neactualizat cu inflația de peste 10 ani și luat î

pusculita-sparta.jpg


Majorarea Indicatorului Social de Referință (ISR) nu poate fi realizată de Guvern în momentul actual, deoarece ar risca apariția ”unor dificultăți” în plata drepturilor șomerilor și altor persoane expuse sărăciei, arată un document oficial. ISR nu a mai fost modificat de peste 10 ani, deși Guvernul ar trebui să-l actualizeze anual în funcție de creșterile prețurilor. Executivul analizează însă majorarea alocației de stat pentru copii. De ce este important: Indicatorul Social de Referință (ISR) reprezintă valoarea în raport cu care sunt calculate mai multe tipuri de prestații sociale, precum venitul minim garantat, indemnizația de șomaj și toate drepturile cuprinse în bugetul asigurărilor pentru șomaj. În funcție de ISR se calculează însă și alte ajutoare sociale, precum cele de încălzire sau alocația de stat pentru copii, prin aplicarea unui coeficient de multiplicare pentru fiecare tip de prestație în parte, care se numește Indicele Social de Inserție (ISI) și care pentru alocația de stat pentru copil, de plidă, este de 0,168 din ISR. Context: Valoarea ISR se poate modifica prin hotărâre a Guvernului, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat anual sau pentru anul anterior, așa cum este prevăzut în prin Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. Doar în decembrie 2018, față de aceeași lună a anului 2017, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 3,10%, prețurile mărfurilor nealimentare au urcat cu 3,75%, iar prețurile serviciilor au crescut cu 2,44%, România având una din cele mai înalte rate ale inflației din Uniune Europeană.

În realitate: În ciuda creșterii prețurilor, valoarea ISR a rămas la nivelul de 500 lei, stabilit în 2008, cu peste 10 ani în urmă.

complicată. Au de plătit zeci de miliarde de lei către bănci După cum a anunțat Profit.ro, în 2017, parlamentarii puterii și cei ai opoziției și-au unit forțele și au susținut împreună, într-un proiect de lege, indexarea anuală a indicatorului social de referință (ISR) cu 100% din rata inflației, ceea ce ar majora anual atât indemnizația de șomaj, cât și alocația de stat pentru copii, raportate la acest indicator. Printre semnatorii proiectului se regăsesc parlamentari din PSD, USR, ALDE, dar și foști membri ai ultimelor două partide, precum fostul premier Victor Ponta și fostul ministru al Agriculturii Daniel Constantin, care conduc în prezent formațiunea Pro România. Proiectul a fost respins de Senat, însă, în aprilie anul trecut, fiind în discuție la Camera Deputaților, în condițiile în care Guvernul Dăncilă a transmis în două rânduri Parlamentului că nu îl susține din motive de impact bugetar. Astfel, Executivul a calculat că impactul financiar al majorării ISR cu 100% din rata medie a inflației, pentru perioada 2018-2022, ar presupune o majorare cu 163,3 milioane de lei a bugetului asigurărilor pentru șomaj.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47463

104203955_10158791963998754_2233105436145435998_o.jpg
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47503

ALERTĂ - Parlamentul a majorat ajutoarele sociale: Cresc indemnizația de șomaj, venitul minim garantat și multe altele

Parlamentul a votat, marți, majorarea cu 140% a indicelui în funcție de care se calculează indemnizația de șomaj, venitul minim garantat, ajutorul pentru persoanele cu handicap și multe alte ajutoare sociale. Cu alte cuvinte, principalele ajutoare sociale cu excepția alocației de stat pentru copii se vor mări substanțial.

Astfel, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, cu 164 de voturi pentru, 91 de voturi contra și 5 abțineri, un proiect de lege care prevede că valoarea indicatorului social de referinţă creşte anual, de la 500 de lei până la atingerea valorii de 1.200 de lei.

"Valoarea indicatorului social de referinţă este de 500 lei. Valoarea indicatorului social de referinţă creşte anual până la atingerea valorii de 1.200 de lei, după cum urmează:

a) la data de 1 ianuarie 2021 - 780 lei

b) la data de 1 ianuarie 2022 - 990 lei

c) la data de 1 ianuarie 2023 - 1.200 lei.

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referinţă se modifică anual, prin Legea bugetului de stat, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de consum prognozat pe an/ an anterior", se arată în proiectul de lege.

În baza indicatorului social de referință (ISR), majorat marți, se calculează, printre altele:

indemnizația de șomaj
venitul minim garantat
ajutorul pentru persoanele cu handicap
alocația pentru susținerea familiei
alocația de plasament pentru copii
prima de inserție pentru absolvenții care se angajează
subvenția de la stat pentru angajatorii care primește șomeri
ajutorul pentru angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială
sprijin pentru creșterea copilului, pentru persoane cu handicap
indemnizația de hrană pentru persoane cu handicap HIV-SIDA

P.S. Asta a votat Parlamentul, dar pana a fi publicata in Monitorul Oficial si sa devina lege efectiva mai este un drum , un demers foarte lung si nu e sigur ca se va intampla . :) :) :)
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47548

CCR a dat undă verde legii care crește cheltuielile bugetare cu 0,4% din PIB pentru șomaj și alte ajutoare sociale

ID114520_INQUAM_Photos_George_Calin-640x400.jpg


Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu majoritate de voturi, sesizarea PNL depusă împotriva legii care majorează Indicatorul Social de Referință (ISR) de la 500 de lei la 1.200 de lei în următorii trei ani, practic o creștere cu 140% a indicatorului în funcție de care sunt calculate ajutorul de șomaj și alte ajutoare sociale, au declarat pentru G4Media.ro surse din cadrul CCR.

Potrivit legii adoptate la jumătatea lunii octombrie de Parlament, majorarea ISR va fi una etapizată pe următorii trei ani: de la 1 ianuarie 2021 ISR crește la 780 de lei, din 2022 la 990 de lei, iar din 2023 la 1.200 de lei, după care se indexează cu inflația.

Impactul bugetar al creșterii într-un singur an era calculat de inițiatorul legii la 10,4 miliarde lei anual, sau 0,99 puncte procentuale din PIB (2019), în timp ce guvernul estima un impact bugetar anual de 856 milioane de lei lunar, adică peste 10 miliarde de lei anual. Dat fiind că parlamentul a votat o creștere etapizată, impactul bugetar ar urma să fie de circa 0,4% din PIB, potrivit inițiatorului proiectului, deputatul ex-USR Adrian Dohotaru.

Proiectul, votat în plină criză economică provocată de pandemia de coronavirus, a trecut cu 167 voturi pentru și 91 împotrivă.

Propunerea legislativă, care modifică legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forței de muncă, a fost inițiată de deputatul Adrian Dohotaru (plecat din USR) și a primit sprijinul PSD, Pro România și UDMR.

Guvernul a transmis un aviz negativ pentru proiectul de lege, arătând că inițiatorii nu prevăd sursa banilor necesari pentru creșterea ajutoarelor sociale.

Proiectul a fost adoptat pe fondul creșterii rapide a deficitului bugetar prognozat pentru 2020 și 2021, creștere provocată atât de consecințele pandemiei de Covid-19, cât și de creșterile de pensii, alocații și salarii în mediul public.

Liberalii au atacat la Curtea Constituțională și acest act normativ, susţinând că aceasta nu respectă reglementările de tehnică normativă în sensul în care reglementarea este impredictibilă şi contradictorie. Astfel, ei au afirmat că este încălcat principiul securităţii juridice.

„Legea adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, încalcă tehnica normativă deoarece reglementează dincolo de voinţa exprimată prin expunerea de motive de iniţiatorii actului normativ care au avut în vedere strict modificarea cuantumului indemnizaţiei de şomaj, fapt subliniat şi de Consiliul Legislativ. Mai mult, adoptarea legii generează impredictibilitate, destinatarii normei, organele de aplicare, cât şi beneficiarii prestaţiilor sociale fiind în imposibilitate de a determina cuantumul unor prestaţii sociale stabilite în cuantum fix, dar care se raportează, în construcţia lor, la valoarea ISR”, au arătat liberalii.

Deputaţii PNL au menționat că motivarea legii nu prevede impactul financiar asupra bugetului general consolidat, impactul asupra sistemului juridic, precum şi consultările derulate.

„Legea (…) nu respectă dispoziţiile constituţionale în privinţa obligaţiei legiuitorului de a indica sursa de finanţare atunci când adoptă legi cu impact asupra bugetului general consolidat al statului. Sunt încălcate dispoziţiile art. 111 alin. (1) şi ale art. 138 alin. (5) din Constituţia României”, se mai arăta în sesizarea PNL.

De asemenea, s-a indicat faptul că legea a fost adoptată în absenţa analizei obligatorii asupra impactului financiar al soluţiilor legislative.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47552

Curtea Constituțională a dat undă verde pentru creșterea ajutoarelor sociale

ccr-a-dat-unda-verde-legii-care-majoreaza-substantial-ajutoarele-sociale-488143-1024x538.jpg


Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu majoritate de voturi, sesizarea PNL depusă împotriva legii care majorează Indicatorul Social de Referință (ISR) de la 500 de lei la 1.200 de lei în următorii trei ani. În funcție de acest indicator, care a fost majorat cu 140%, se calculează indemnizația de handicap și alte ajutoare sociale.

Legea pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, care prevede majorarea valorii ISR, a fost adoptată pe 13 octombrie de Camera Deputaților cu 164 de voturi pentru, 91 de voturi contra și 5 abțineri.

Liberalii afirmă că legea este impredictibilă și contradictorie și că nu indică sursele de finanțare pentru majorările propuse.

,,Cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă este constituțională în raport cu criticile formulate”, transmite CCR.

Potrivit proiectului de lege, majorarea se va face în etape, parlamentarii stabilind că valoarea indicatorului social de referinţă creşte anual până la atingerea valorii de 1.200 de lei, după cum urmează:

a) la data de 1 ianuarie 2021 – 780 lei

b) la data de 1 ianuarie 2022 – 990 lei

c) la data de 1 ianuarie 2023 – 1.200 lei.

„Începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referinţă se modifică anual, prin Legea bugetului de stat, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de consum prognozat pe an/ an anterior”, se arată în proiectul de lege.

Impactul bugetar al creșterii într-un singur an era calculat de inițiatorul legii la 10,4 miliarde lei anual, sau 0,99 puncte procentuale din PIB (2019), în timp ce guvernul estima un impact bugetar anual de 856 milioane de lei lunar, adică peste 10 miliarde de lei anual. Având în vedere că Parlamentul a votat o creștere în etape, impactul bugetar ar urma să fie de circa 0,4% din PIB.

În ciuda creșterii prețurilor, valoarea ISR a rămas la nivelul de 500 lei, stabilit în 2008. Practic, timp de 12 ani, ajutoarele sociale au fost înghețate.

,,Raportarea prestaţiilor sociale la ISR şi plafonarea acestui indicator la nivelul stabilit în 2008 a făcut ca, în ciuda creşterii economice din ultimii ani, protecţia socială pe care o oferă statul român să fie tot mai precară şi insuficientă. Categoriile vulnerabile au fost excluse deliberat de la beneficiile creşterii economice. Astfel, ponderea gospodăriilor care nu au putut efectua la timp unele cheltuieli a crescut de la 23,8% în 2007 la 30% în 2018, INS”, precizează inițiatorii proiectului.

Liberalii susțin că Legea nu indică sursa de finanțare.

,,Dispozițiile Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă nu respectă reglementările de tehnică normativă în sensul în care reglementarea este impredictibilă și contradictorie. Este încălcat art.1 alin.(3) din Constituția României referitor la principiul securității juridice”, se arată în sesizarea PNL.

Ei mai menționează că pandemia de Covid-19 riscă să excludă de pe piaţa muncii şi să sărăcească sute de mii de oameni care, până recent, aveau un loc de muncă, transformându-i în şomeri, iar apoi în beneficiari de ajutoare sociale.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47566

Parlamentarii care au propus marirea Indicatorului Social de Referinta au redactat urmatoarea argumentatie ;

EXPUNERE DE MOTIVE

Sistemul Asigurarilor Sociale reprezinta cea mai puternica expresie institutionala a solidaritatii umane si in acelasi timp constituie un mijloc de a asigura un standard minimal de viata pentru o proportie considerabila de cetateni ai Romaniei..

Articolul 3 al Tratatului Uniunii Europene prevede printre altele : “ Uniunea combate excluziunea sociala si discriminarile si promoveaza justitia si protectia sociala “.
De asemenea, cateva din principiile recent aprobatului Pilon European al Drepturilor Sociale se refera la demersuri pentru “ protectie sociala adecvata “ .


Codul European pentru Securitate Sociala, instrument care standardizeaza minimal protectia sociala recomanda stabilirea nivelului diverselor prestatii sociale astfel incat sa confere beneficiarului accesul la cosul zilnic.
In egala masura, Cartea Europeana Sociala Revizuita prevede la articolul 12 dreptul unitar la securitate sociala. Conform articolul 12, aliniatul 3 statele semnatare se angajeaza “ sa depuna eforturi pentru a aduce treptat regimul de securitate sociala la un nivel mai ridicat “. Articolul 30 prevede de asemenea ca statele semnatare “ sa ia masuri in cadrul unei abordari globale si coordonate” pentru a promova accesul persoanelor aflate intr-o situatie de excludere sociala sau saracie la angajare, la asistenta sociala si alte beneficii asigurate de stat. Romania, ca stat semnatar al ambelor tratate, se angajeaza sa protejeze persoanele aflate intr-o situatie de saracie si sa le asigure necesarul zilnic intr-un mod nearbitrar si coordonat.
Mai nult, Strategia Europa 2020, adoptata si de Romania, prevede si masuri active pentru reducerea numarului de persoane aflate in saracie si risc de excluziune sociala ( AROPE) .


Indicatorul Social de Referinta (ISR) reprezinta o modalitate de calcul unitara prin care toate prestatiil sociale se raporteaza la o anumita valoare: venitul minim garantat, indemnizatia de somaj,ajutorul pentru incalzire, alocatia de stat pentru copii etc. Coeficentul de multiplicare pentru fiecare tip de prestatie in parte se numeste Indicele Social de Insertie (ISI) , care pentru alocatia de stat pentru copil este de 0,168 din ISR, de exemplu – articolul 14 din Legea 292/2011.
Astazi, valoarea ISR este de 500 de lei si nu s-a modificat din anul 2008, atunci cand a fost ultima dat stabilita prin OUG 126/2008, act normativ care completa articolul 33 al Legii 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.


Desi schimbarea valoarii ISR conduce la actualizarea tuturor prestatiilor sociale acordate prin raportare la acesta, valoarea ISR a ramas aceeasi de la introducerea sa. Indexarile survenite in vederea asigurarii cosului zilnic au fost, conform unui raport al Retelei Europene de Politici Sociale “ arbritrare si urmand mai de graba o logica politica” , ele fiind operate prin marirea fractiunii din ISR si nu prin marirea valorii ISR . Acelasi raport mentioneaza ca, din cauza acestori indexari arbitrare si nesistematice, obligatia de a revizui valoarea veniturile minime anual asumata de Guvern prin OUG 57/2009, act normativ de revizuire a Legii 416/2001 nu a fost respectata.


Actuala initiativa legislativa propune indexarea anuala a ISR cu 100 % din rata inflatiei, ca indicator ce reflecta cresterea anuala medie a preturilor. Acest model de indexare nu este o noutate, ci este prevazut deja in cazul pensiilor, resectiv in Legea 263/2010. In cazul in care inflatia este negativa, ISR nu se indexeaza si ramane la valoarea anului anterior.
Rata inflatiei reprezinta cel mai fidel instrument de cuantificare a variatiei indicelui mediu al preturilor. Cum ratiunea prestatiei sociale este garantarea accesului la cosul zilnic pentru beneficiar, instituirea unui mecanism autonom de indexare anuala a ISR garanteaza subzistenta pentru beneficiarii prestatiilor sociale.


Prin introducerea sistemului propus de indexare automata a ISR, rata inflatiei constiruind un indicator economic neutru statul va putea indeplinii responsabilitatea de a asigura standarde sociale minimale tuturor cetatenilor, indiferent de alte criterii conjuncturale, inclusiv politice si electorale. Eliminarea arbitrarului din metoda de indexare a ISR va aduce stabilitate sociala si economica, prin predictibilitatea bugetului necasar si a efectelor sociale produse prin aplicarea sa.
In acelasi timp, indexarea automata a ISR cu un coeficent rezonabil raportat la evolutia generala a preturilor din economie nu produce doar efecte pe plan social, ci elimina eventuale derapaje la nivel bugetar. Existenta sistemului automat de indexare propus prin prezenta lege elimina nevoia de majorari bruste care in general au caracter impredictibil si pot produce dezechilibru in sistemul bugetar. In prezenta sistemului automat de indexare nu se mai poate argumenta oportunitatea interventiilor legislative subsecvente asupra cuantumului ISR.


Sursa de finantare a prevederilor prezentei initiative legislative va fi asigurata prin suplimentarea bugetului Asigurarilor Sociale de Stat si a bugetelor Unitatilor Administrativ- Teritoriale dedicate Asigurarilor Sociale.
Fata de cele prezentate mai sus, inaintam prezenta propunere legislativa spre dezbatere si adoptare.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47597

Raluca Turcan, despre creşterea salariului minim, alocaţii şi pensii

Ministrul Muncii, Raluca Turcan, a anunţat principalele urgenţe ale mandatului: soluţii pentru majorarea salariului minim, a indicatorului social de referinţă (ISR), alocaţiile de stat pentru copii, iar ca preocupare pe termen mediu este calcularea pensiilor pe baza contributivităţii.

7549706-mediafax-foto-eduard-vinatoru.jpg


„În ceea ce priveşte salariul minim, discuţia din minister, dar şi cea cu premierul Cîţu, se referă la faptul că acesta trebuie să crească cel puţin raportat la rata inflaţiei. Este un subiect pe care deja îl vom lansa în dezbatere publică, astfel încât să putem legifera această decizie”, a anunţat ministrul Muncii, Raluca Turcan, în ziua preluării mandatului.

Referitor la ISR, Raluca Turcan a amintit că acesta nu a mai fost majorat din 2015, dar o viitoare creştere a acestui indice va veni doar în urma unei dezbateri reale şi nu în cheie electorală.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Indicatorul Social de Referinta #47603

Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de mu

24 decembrie 2020
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis joi, 24 decembrie a.c., Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Vă prezentăm textul integral al cererii:



București, 24 decembrie 2020



Doamnei Anca Dana Dragu

Președintele Senatului



În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituția României, republicată, formulez următoarea



CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă



Legea transmisă la promulgare are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. În acest sens, pentru anul în curs, legea păstrează valoarea indicatorului social de referință la 500 lei, stabilind că acesta va crește anual până la atingerea valorii de 1200 de lei, după cum urmează: la data de 1 ianuarie 2021 – 780 lei; la data de 1 ianuarie 2022 – 990 lei; la data de 1 ianuarie 2023 – 1200 lei. Totodată, actul normativ prevede că, începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referință se modifică anual, prin legea bugetului de stat, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat pe an/an anterior.

Conform definițiilor asociate terminologiei utilizate de Legea nr. 76/2002, indicatorul social de referință reprezintă „unitatea exprimată în lei la nivelul căreia se raportează prestațiile bănești suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, acordate atât în vederea asigurării protecției persoanelor în cadrul sistemului asigurărilor pentru șomaj, cât și în vederea stimulării anumitor categorii de persoane pentru a se încadra în muncă, precum și a angajatorilor pentru a încadra în muncă persoane în căutarea unui loc de muncă”.

Prin urmare, majorarea acestui indicator conduce la majorări direct proporționale ale cuantumurilor măsurilor de sprijin în cazul șomajului, precum și a beneficiilor și beneficiarilor de asistență socială, influențând astfel valoarea prestațiilor bănești suportate din bugetul asigurărilor de șomaj și din bugetul de stat.

Toate aceste majorări implică cheltuieli bugetare semnificative, ceea ce necesită, în mod corelativ, asigurarea disponibilității surselor bugetare. Acest lucru este posibil numai prin proiectarea acestei noi reglementări în contextul elaborării bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 și al strategiei fiscal-bugetare viitoare.

O asemenea estimare privind impactul bugetar al acestor creșteri financiare va permite crearea posibilității Guvernului să identifice soluțiile pentru executarea acestor obligații bănești ale statului față de beneficiari, cu respectarea regulilor privind responsabilitatea fiscal-bugetară.

De aceea, considerăm că, în cazul de față, reluarea procedurii legislative, cu ocazia reexaminării legii transmise la promulgare, creează contextul potrivit pentru stabilirea surselor de finanțare certe, obiective și efective pentru acoperirea cheltuielilor bugetare în cursul anului bugetar viitor, în condiții de echilibru, responsabilitate și sustenabilitate a bugetului.

Totodată, apreciem că dreptul beneficiarilor de asistență socială la prestațiile bănești majorate va fi unul efectiv numai în măsura în care majorarea dispusă de Parlament va putea fi pusă în executare de către Guvern, în mod real, sustenabil și predictibil, ca rezultat al dialogului real și al colaborării loiale dintre autoritățile implicate.

Redresarea economiei naționale, după efectele pandemiei, va putea fi realizată numai dacă realocarea resurselor bugetare se va face în mod echilibrat, responsabil și sustenabil. De aceea, orice creștere semnificativă a cheltuielilor curente ale bugetului trebuie atent și responsabil analizată de către legiuitor, în colaborare cu executivul, deopotrivă pentru a preveni efectele unui derapaj fiscal, cu implicații economice negative și pentru a asigura politici sociale coerente, care să răspundă așteptărilor legitime ale categoriilor de beneficiari direct vizate.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, în calitate de organ reprezentativ suprem al poporului român și de unică autoritate legiuitoare a țării, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.



PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6256
  • Thank you received: 731
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .